Marknad- och konkurrentanalys
Vad är marknadsanalys och konkurrentanalys?
Marknadsanalys innebär analys av den befintliga marknaden för att finna eller skapa ett behov för aktuella aktörer på marknaden. Analysen brukar innefatta en beskrivning på nuläget av företagets marknader, kundrelationer och den interna organisationen (omvärldsanalys, relationsanalys och intern analys). Detta resulterar i kundstrategier, relationsstrategier och organisationsstrategier, där man tar fram olika nyckeltal (Key Perfomance Indicator, KPI) för att kontrollera strategierna.
Konkurrentanalys är ett verktyg till att hitta möjliga konkurrensfördelar genom att identifiera och utvärdera företagets konkurrenter på marknaden. Detta innebär att företaget erbjuder ett högre värde för kunderna än vad konkurrenterna gör. Syftet med en konkurrentanalys är att förstärka den egna verksamhetens position på marknaden gentemot sina konkurrenter och bli mer konkurrenskraftigt. Konkurrentanalys handlar även om att förstå och bilda sig en bättre bild om konkurrenterna och deras strategiska framtidsplaner. På så sätt har företaget bättre förutsättningar när förhållanden i branscher och marknader förändras.
Varför är det viktigt?
Marknadsanalysen är viktig eftersom ditt kan företag förstå marknaden bättre och arbeta mer metodiskt och strategiskt med försäljning. Att förstå marknaden och vad som efterfrågas leder till större chans att vinna kunder och upphandlingar. En väl genomförd analys ger din organisation fördelen att ligga steget före – och gör dig till en vinnare på marknaden.
Konkurrentanalysen är också viktig eftersom företaget får en bättre insikt i deras position på marknaden och kan rikta sin kommunikation mot sin målgrupp, samt får underlag att utveckla den egna verksamheten.
KI Innovations stöttar dig som är med i START eller DRIVE med såväl marknadsanalys som konkurrentanalys.
Vi erbjuder hjälp med marknadsanalyser samt konkurrentanalyser för dig som är aktiv i vårt START- eller DRIVE-program.